تبلیغات
به وب سـآیت جامع برق قدرت و الکترونیک خوش آمدید
filesell

filesell

وبــ سـایـت جامع برق قدرت و الكترونیك - رله بوخ هلتس
 
وبــ سـایـت جامع برق قدرت و الكترونیك
آنکس که نداند و نداند که نداند .... در جهل مرکب ابدالدهر بماند
دوشنبه 18 مرداد 1389
  رله بوخ هـلــتـس:

 
























  



یک رله حفاظتی برای دستگاهی است که توسط روغن خنک میشود و یا از روغن به عنوان
ایزولاسیون در آن استفاده شده است و دارای ظرف انبساط نیز می باشد . این رله با بوجود آمدن گاز یا هوا در داخل منبع روغن دستگاه و یا پائین رفتن سطح روغن از حد مجاز و یا در اثر جریان پیدا کردن شدید روغن بکار می افتد و سبب به صدا درآوردن سیگنال و دادن علامت می شود و یا اینکه مستقیماً دستگاه خسارت دیده را از برق قطع می کند .


رله بوخ هلتس به قدری دقیق است که به محض اتفاق افتادن کوچکترین خطائی عمل می کند و مانع آن می شود که دستگاه خسارت زیادی ببیند . اگر از این رله برای ترانسفورماتور روغنی استفاده شود ، خطاهائی که سبب بکار انداختن رله بوخ هلتس می شوند عبارتند از :

 
    * جرقه بین قسمتهای زیر فشار و هسته ترانسفورماتور
    * اتصال زمین
    * اتصال حلقه و کلاف
    * قطع شدن در یک فاز
    * سوختن آهن
    * چکه کردن روغن از ظرف روغن و یا از لوله های ارتباطی.



     
      در مرحله اول که زنگ خطر بکار می افتد و آلارم می دهد

      اشکالات  بوجود آمده عبارتند از :
 
    * 1- نقایص عایق کاری.
    * 2- خراب شدن عایق ورقه های هسته و پیچ اتصال ورق های هسته .
    * 3- کامل نبودن کنتاکتها در اتصالات الکتریکی .
    * 4- گرم شدن بیش از حد قسمتی از سیم پیچ و خراب شدن عایق ها به علت عبور جریان  فوکو  بیش از حد.

       * در مرحله دوم که دستگاه قطع خواهد شد و فرمان تریپ به ترانس داده خواهد شد اشکالات بوجود آمده عبارتند از :
 

    
* 1-     شکستن بوشینگ ها .
    * 2-     اتصال کوتاه فاز به فاز .
    * 3-     اتصال زمین .
    * 4-     اتصال داخل سیم پیچ ها.
    * 5-     اتصال تپ ها به یکدیگر .
    * 6-     پایین آمدن سطح روغن در اثر سرد شدن روغن بیش از حد و کم بودن روغن یا 
     شتی روغن .

 
در خطاهای کوچک ، هوا یا گازهای متصاعد شده از روغن ، وارد لوله رابط بین ترانسفورماتور و منبع ذخیره روغن (ظرف انبساط) شده و به داخل رله بوخ هلتس که در یک قسمت از این لوله قرار دارد راه یافته و به طرف فسمت بالای رله که به صورت مخزن گاز درست شده است صعود می کند و در آنجا جمع می شود .

گازهای راه یافته به داخل رله بوخ هلتس به سطح فوقانی روغن فشار می آورد و باعث پائین آوردن سطح روغن در رله بوخ هلتس میگردد . این فشار به شناور بالائی رله ، منتقل میشود و آن را به طرف پائین میراند . حرکت شناور باعث بستن و یا باز کردن کنتاکتهائی میشود که جهت دادن فرمان در یک محفظه جیوه ای تعبیه شده است . در موقعی که خطا به صورت یک اتصالی شدید باشد ، گازهای متصاعد شده در اثر قوس الکتریکی  به قدری زیاد می گردد که موجب راندن موجی از روغن به داخل ظرف انبساط میشود . اگر سرعت موج روغن از مقدار معینی که قبلاً تنظیم شده است تجاوز کند ، قبل از اینکه گازها به داخل رله بوخ هلتس راه یابند ، دریچه اطمینان رله به کار می افتد و باعث قطع ترانسفورماتور از برق می شود . اگر رله بوخ هلتس دارای دو گوی شناور باشد ، دریچه اطمینان طوری تنظیم می شود که در صورتیکه سرعت حرکت روغن مابین 50 تا 150 سانتیمتر بر ثانیه رسید ، رله قطع کند .


در رله هایی که شامل یک گوی شناور میباشد ، دریچه اطمینان با شناور لحیم شده است و در این رله ها وقتی سرعت روغن به 65 تا 90 سانتیمتر بر ثانیه رسید رله عمل می کن
 



نوع مطلب : مطالب وبلاگ، 
برچسب ها : رله بوخ هلتس،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وب سـایـت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
QR - Code
  • امکانات جانبی
    -----------------------------

  •  
     
    بالای صفحه