تبلیغات
به وب سـآیت جامع برق قدرت و الکترونیک خوش آمدید
وبــ سـایـت جامع برق قدرت و الكترونیك - موتور های سه فازه سه سیمه
 
وبــ سـایـت جامع برق قدرت و الكترونیك
آنکس که نداند و نداند که نداند .... در جهل مرکب ابدالدهر بماند
یک موتور الکتریکی ، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد ، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند.

ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال می‌شود. در یک موتور استوانه‌ای ، روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله‌ای معین از محور روتور به روتور اعمال می‌شود، می‌گردد.



                  

اغلب. . .  اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) روتور و بخش ثابت استاتور خوانده می‌شود. موتور شامل آهن ربای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است. گر چه این قاب اغلب آرمیچرخوانده می‌شود، اما این واژه عموماً به غلط بکار برده می‌شود. در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می‌شود یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد می‌شود. با توجه به طراحی ماشین ، هر کدام از بخشهای روتور یا استاتور می‌توانند به عنوان آرمیچر باشند. برای ساختن موتورهایی بسیار ساده کیتهایی را در مدارس استفاده می‌کنند. 

انواع موتورهای الکتریکی

موتورهای DC

یکی از اولین موتورهای دوار ، اگر نگوییم اولین ، توسط مایکل فارادی در سال 1821م ساخته شده بود و شامل یک سیم آویخته شده آزاد که در یک ظرف جیوه غوطه‌ور بود، می‌شد. یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. وقتی که جریانی از سیم عبور می‌کرد، سیم حول آهنربا به گردش در می‌آمد و نشان می‌داد که جریان منجر به افزایش یک میدان مغناطیسی دایره‌ای اطراف سیم می‌شود. این موتور اغلب در کلاسهای فیزیک مدارس نشان داده می‌شود، اما گاهاً بجای ماده سمی جیوه ، از آب نمک استفاده می‌شود.

موتور کلاسیک DC دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی است. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتورجهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می کند تا در آرمیچر جریان یابد و آهنرباهای الکتریکی، آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی ، بستگی دارد.

سرعت موتور DC وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها (نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ) در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ، کنترل می‌شود. بدلیل اینکه این نوع از موتور می‌تواند در سرعتهای پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهای ترکشن (کششی) نظیر لکوموتیوها استفاده می‌کنند. 

اما به هرحال در طراحی کلاسیک محدودیتهای متعددی وجود دارد که بسیاری از این محدودیتها ناشی از نیاز به جاروبکهایی برای اتصال به کموتاتور است. سایش جاروبکها و کموتاتور ، ایجاد اصطکاک می‌کند و هر چه که سرعت موتور بالاتر باشد، جاروبکها می‌بایست محکمتر فشار داده شوند تا اتصال خوبی را برقرار کنند. نه تنها این اصطکاک منجر به سر و صدای موتور می‌شود بلکه این امر یک محدودیت بالاتری را روی سرعت ایجاد می‌کند و به این معنی است که جاروبکها نهایتاً از بین رفته نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. اتصال ناقص الکتریکی نیز تولید نویز الکتریکی در مدار متصل می‌کند. این مشکلات با جابجا کردن درون موتور با بیرون آن از بین می‌روند، با قرار دادن آهنرباهای دائم در داخل و سیم پیچها در بیرون به یک طراحی بدون جاروبک می‌رسیم. 

موتورهای میدان سیم پیچی شده

آهنرباهای دائم در (استاتور) بیرونی یک موتور DC را می‌توان با آهنرباهای الکتریکی تعویض کرد. با تغییر جریان میدان (سیم پیچی روی آهنربای الکتریکی) می‌توانیم نسبت سرعت/گشتاور موتور را تغییر دهیم. اگر سیم پیچی میدان به صورت سری با سیم پیچی آرمیچر قرار داده شود، یک موتور گشتاور بالای کم سرعت و اگر به صورت موازی قرار داده شود، یک موتور سرعت بالا با گشتاور کم خواهیم داشت. می‌توانیم برای بدست آوردن حتی سرعت بیشتر اما با گشتاور به همان میزان کمتر ، جریان میدان را کمتر هم کنیم. این تکنیک برای ترکشن الکتریکی و بسیاری از کاربردهای مشابه آن ایده‌آل است و کاربرد این تکنیک می‌تواند منجر به حذف تجهیزات یک جعبه دنده متغیر مکانیکی شود. 

موتورهای یونیورسال

یکی از انواع موتورهای DC میدان سیم پیچی شده موتور ینیورسال است. اسم این موتورها از این واقعیت گرفته شده است که این موتورها را می‌توان هم با جریان DC و هم AC بکار برد، اگر چه که اغلب عملاً این موتورها با تغذیه AC کار می‌کنند. اصول کار این موتورها بر این اساس است که وقتی یک موتور DC میدان سیم پیچی شده به جریان متناوب وصل می‌شود، جریان هم در سیم پیچی میدان و هم در سیم پیچی آرمیچر (و در میدانهای مغناطیسی منتجه) همزمان تغییر می‌کند و بنابراین نیروی مکانیکی ایجاد شده همواره بدون تغییر خواهد بود. در عمل موتور بایستی به صورت خاصی طراحی شود تا با جریان AC سازگاری داشته باشد (امپدانس/راکتانس بایستی مدنظر قرار گیرند) و موتور نهایی عموماً دارای کارایی کمتری نسبت به یک موتور معادل DC خالص خواهد بود.

مزیت این موتورها این است که می‌توان تغذیه AC را روی موتورهایی که دارای مشخصه‌های نوعی موتورهای DC هستند بکار برد، خصوصاً اینکه این موتورها دارای گشتاور راه اندازی بسیار بالا و طراحی بسیار جمع و جور در سرعتهای بالا هستند. جنبه منفی این موتورها تعمیر و نگهداری و مشکل قابلیت اطمینان آنهاست که به علت وجود کموتاتور ایجاد می‌شود و در نتیجه این موتورها به ندرت در صنایع مشاهده می‌شوند، اما عمومی‌ترین موتورهای AC در دستگاههایی نظیر مخلوط کن و ابزارهای برقی که گاهاً استفاده می‌شوند، هستند. 

موتورهای AC

  • موتورهای AC تک فاز:
معمولترین موتور تک فاز موتور سنکرون قطب چاکدار است، که اغلب در دستگاه هایی بکار می رود که گشتاور پایین نیاز دارند، نظیر پنکه‌های برقی ، اجاقهای ماکروویو و دیگر لوازم خانگی کوچک. نوع دیگر موتور AC تک فاز موتور القایی است، که اغلب در لوازم بزرگ نظیر ماشین لباسشویی وخشک کن لباس بکار می‌رود. عموماً این موتورها می‌توانند گشتاور راه اندازی بزرگتری را با استفاده از یک سیم پیچ راه انداز به همراه یک خازن راه انداز و یک کلید گریز از مرکز ، ایجاد کنند.

هنگام راه اندازی ، خازن و سیم پیچ راه اندازی از طریق یک دسته از کنتاکتهای تحت فشار فنر روی کلید گریز از مرکز دوار ، به منبع برق متصل می‌شوند. خازن به افزایش گشتاور راه اندازی موتور کمک می‌کند. هنگامی که موتور به سرعت نامی رسید، کلید گریز از مرکز فعال شده ، دسته کنتاکتها فعال می‌شود، خازن و سیم پیچ راه انداز سری شده را از منبع برق جدا می‌سازد، در این هنگام موتور تنها با سیم پیچ اصلی عمل می‌کند.


  • موتورهای AC سه فاز:
برای کاربردهای نیازمند به توان بالاتر، از موتورهای القایی سه فاز AC (یا چند فاز) استفاده می‌شود. این موتورها از اختلاف فاز موجود بین فازهای تغذیه چند فاز الکتریکی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوار درونشان ، استفاده می‌کنند. اغلب ، روتور شامل تعدادی هادیهای مسی است که در فولاد قرار داده شده‌اند. از طریق القای الکترومغناطیسی میدان مغناطیسی دوار در این هادیها القای جریان می‌کند، که در نتیجه منجر به ایجاد یک میدان مغناطیسی متعادل کننده شده و موجب می‌شود که موتور در جهت گردش میدان به حرکت در آید.

این نوع از موتور با نام موتور القایی معروف است. برای اینکه این موتور به حرکت درآید بایستی همواره موتور با سرعتی کمتر از فرکانس منبع تغذیه اعمالی به موتور ، بچرخد، چرا که در غیر این صورت میدان متعادل کننده‌های در روتور ایجاد نخواهد شد. استفاده از این نوع موتور در کاربردهای ترکشن نظیر لوکوموتیوها ، که در آن به موتور ترکشن آسنکرون معروف است، روز به روز در حال افزایش است. به سیم پیچهای روتور جریان میدان جدایی اعمال می‌شود تا یک میدان مغناطیسی پیوسته ایجاد شود، که در موتور سنکرون وجود دارد، موتور به صورت همزمان با میدان مغناطیسی دوار ناشی از برق AC سه فاز ، به گردش در می‌آید. موتورهای سنکرون را می‌توانیم به عنوان مولد جریان هم بکار برد.

سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس تغذیه بستگی دارد و مقدار لغزش ، یا اختلاف در سرعت چرخش بین روتور و میدان استاتور ، گشتاور تولیدی موتور را تعیین می‌کند. تغییر سرعت در این نوع از موتورها را می‌توان با داشتن دسته سیم پیچها یا قطبهایی در موتور که با روشن و خاموش کردنشان سرعت میدان دوار مغناطیسی تغییر می‌کند، ممکن ساخت. به هر حال با پیشرفت الکترونیک قدرت می توانیم با تغییر دادن فرکانس منبع تغذیه ، کنترل یکنواخت تری بر روی سرعت موتورها داشته باشیم. 

موتورهای پله‌ای

نوع دیگری از موتورهای الکتریکی موتور پله‌ای است، که در آن یک روتور درونی ، شامل آهنرباهای دائمی توسط یک دسته از آهنرباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش می‌شوند، کنترل می‌شود. یک موتور پله‌ای ترکیبی از یک موتور الکتریکی DC و یک سلونوئید است. موتورهای پله‌ای ساده توسط بخشی از یک سیستم دنده‌ای در حالتهای موقعیتی معینی قرار می‌گیرند، اما موتورهای پله‌ای نسبتا کنترل شده ، می‌توانند بسیار آرام بچرخند. موتورهای پله‌ای کنترل شده با کامپیوتر یکی از فرمهای سیستمهای تنظیم موقعیت است، بویژه وقتی که بخشی از یک سیستم دیجیتال دارای کنترل فرمان یار باشند. 

موتورهای خطی

یک موتور خطی اساساً یک موتور الکتریکی است که از حالت دوار در آمده تا بجای اینکه یک گشتاور (چرخش) گردشی تولید کند، یک نیروی خطی توسط ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی سیار در طولش ، بوجود آورد. موتورهای خطی اغلب موتورهای القایی یا پله‌ای هستند. می‌توانید یک موتور خطی را در یک قطار سریع السیر ماگلیو مشاهده کنید که در آن قطار روی زمین پرواز می‌کند.



نوع مطلب : مطالب وبلاگ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 16 بهمن 1396 05:46 ب.ظ
مقاله بزرگ
جمعه 24 آذر 1396 05:07 ب.ظ
پست عالی من این وبلاگ را به طور دائمی بررسی کردم و تحت تاثیر قرار گرفتم!
اطلاعات بسیار مفید به ویژه بخش آخر :) من برای اطلاعات زیادی از این اطلاعات استفاده می کنم.

من برای مدت طولانی این اطلاعات خاص را جستجو کردم.
متشکرم و موفق باشید.
دوشنبه 13 آذر 1396 08:19 ب.ظ
چطوری این پست نمی تواند بهتر نوشته شود!
خواندن این پست به یاد من از همسر قبلی من است!
او همیشه در مورد این چت صحبت کرد. من این مقاله را به او ارسال می کنم.
مطمئنا او خواندن خوبی خواهد داشت. با تشکر از شما برای به اشتراک گذاری!
سه شنبه 7 آذر 1396 11:47 ب.ظ
سلام برادران، پاراگراف عظیم خود را در مورد موضوع آموزش و به طور کامل تعریف شده، نگه داشتن آن همیشه در تمام طول.
سه شنبه 7 آذر 1396 12:20 ق.ظ
چه چیزهایی به دست می آید، چطور همه چیز و آنچه شما می خواهید در مورد این بند بگوید،
به نظر من واقعا عالی برای من طراحی شده است.
جمعه 3 آذر 1396 05:01 ب.ظ
بخش زیبا از محتوا. من فقط بر وبلاگ شما تردید کردم
و در پایتخت ریاست جمهوری می گویند که من در واقع وبلاگ شما را دوست دارم
پست ها. به هر حال من در فید و اشتراک شما مشترک خواهد شد
حتی من تحقق پذیری شما را به سرعت پیوسته است.
سه شنبه 30 آبان 1396 08:26 ب.ظ
کالاهای مغناطیسی از شما، مرد. من مسائل شما را قبلا درک کرده ام و شما نیز فقط هستید
عالی. من واقعا دوست دارم آنچه شما در اینجا به دست آورده اید، واقعا شبیه آنچه که شما می گویید و
راهی که در آن می گویید شما آن را لذت بخش و هنوز هم
مراقب باشید تا آن را هوشمند نگه دارید. من نمی توانم صبر کنم تا بیشتر از آنچه می خوانم بخوانم
شما. این در واقع یک وب سایت فوق العاده است.
پنجشنبه 18 آبان 1396 01:41 ق.ظ
Right here is the right site for anyone who would like to find out about this topic.
You realize so much its almost hard to argue with you (not
that I personally would want to…HaHa). You certainly put a brand
new spin on a topic that has been discussed for years.
Excellent stuff, just wonderful!
شنبه 13 آبان 1396 06:32 ب.ظ
من کاملا وبلاگ خود را دوست دارم و بسیاری از پست های شما را پیدا می کنم که دقیقا همان چیزی است که من دنبالش هستم.
آیا می توانید نویسندگان مهمان را برای نوشتن محتوا برای شخصا پیشنهاد دهید؟

من به خاطر ایجاد یک پست یا تعمق در برخی از موضوعاتی که در اینجا نوشته اید ایجاد نشدم.
باز هم، ورود به سیستم وبلاگ عالی!
جمعه 12 آبان 1396 09:41 ب.ظ
توحش استدلال های صدا کارهای شگفت انگیز را ادامه دهید
پنجشنبه 11 آبان 1396 01:08 ق.ظ
HEYA برای بار اولیه اینجا هستم. من در این هیئت مدیره آمدم و برای پیدا کردن آن واقعا مفید بودم و آن را کمک کردم
من خیلی زیاد من امیدوارم دوباره یک چیزی را ارائه دهم و به دیگران کمک کنم به شما کمک کردم.
پنجشنبه 11 آبان 1396 12:49 ق.ظ
هی، من فکر می کنم وبلاگ شما ممکن است داشته باشد
مسائل مربوط به سازگاری مرورگر هنگامی که به وب سایت شما در Chrome نگاه می کنم، به نظر می رسد خوب است، اما هنگام باز کردن در اینترنت اکسپلورر، آن را داشته است
برخی از همپوشانی من فقط می خواستم به شما یک سر سریع سر بزنم!
سوای اینها بلاگ خیلی خوبی است!
چهارشنبه 10 آبان 1396 11:20 ب.ظ
شما در واقع به نظر شما بسیار آسان است، اما من این موضوع را واقعا در نظر می گیرم
من هرگز نمی فهمم به نظر می رسد بیش از حد پیچیده و بسیار گسترده ای برای من.
من منتظر پست بعدی شما هستم، سعی خواهم کرد
از آن آویزان شوید
سه شنبه 9 آبان 1396 10:38 ب.ظ
What a information of un-ambiguity and preserveness of valuable familiarity concerning unpredicted emotions.
دوشنبه 8 آبان 1396 08:34 ب.ظ
ضرب و شتم عالی من می خواهم حتی زمانی که وب سایت خود را اصلاح می کنید، شاگردی کنم، چگونه می توانم برای آن اشتراک کنم
یک وب سایت وبلاگ؟ حساب من به معامله مناسب کمک کرد.

من کمی از این پخش تلویزیونی شنیده ام
مفهوم روشن و واضح ارائه داد
دوشنبه 8 آبان 1396 08:32 ب.ظ
بلافاصله آماده هستم که صبحانه بخورم
وقتی صبحانه خوردم دوباره خوابیده بودم.
دوشنبه 8 آبان 1396 04:54 ب.ظ
سلام! من به سادگی می خواهم به شما یک شگفت انگیز بزرگ برای اطلاعات عالی شما که شما کردم
اینجا در این پست من به وب سایت شما میروم
برای زودتر.
یکشنبه 30 مهر 1396 03:41 ق.ظ
من واقعا با مهارت نوشتن شما و همچنین طرح بندی وبلاگ خود تحت تاثیر قرار گرفته ام.

آیا این موضوع پرداخت شده است یا خودتان آن را سفارشی کردید؟
به هر حال حفظ نویسی با کیفیت عالی، نادرست است که یک وبلاگ خوب مثل این را امروز ببینید.
یکشنبه 16 مهر 1396 04:21 ق.ظ
این یک موضوع است که به قلب من نزدیک است... سلام!
هرچند که اطلاعات تماس شما کجا هستند؟
دوشنبه 27 شهریور 1396 12:14 ق.ظ
Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
I will be sure to bookmark it and return to read more of your
useful info. Thanks for the post. I'll definitely return.
دوشنبه 20 شهریور 1396 02:01 ب.ظ
تحسین از زمان و انرژی شما را به سایت خود و در عمق اطلاعات شما فراهم می کند.
خوب است که هر روز یکبار یک وبلاگ بسازید که همان نسخه قدیمی نیست
اطلاعات شگفت آور خواندن! من سایت شما را نجات دادم و من از فید RSS شما به حساب Google خودم استفاده می کنم.
دوشنبه 20 شهریور 1396 01:32 ب.ظ
سبک شما بسیار منحصر به فرد نسبت به افرادی است که من از آن خواسته ام.
با تشکر از ارسال زمانی که شما فرصت،
حدس بزن من فقط علامت گذاری این وب سایت را خواهد داشت.
دوشنبه 20 شهریور 1396 10:17 ق.ظ
هورا! در نهایت من یک وبلاگ از جایی که من واقعا می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد مطالعه و دانش من دریافت کنید.
دوشنبه 20 شهریور 1396 03:16 ق.ظ
سلام! من می توانستم سوگند یاد کنم قبل از اینکه شما وبلاگ خود را مشاهده کردید
پس از مرور برخی از مقالات متوجه شدم که این جدید است
من به هر حال، من مطمئنا خوشحالم که بر آن برخورد کردم و من آن کتاب را علامت گذاری و بررسی خواهم کرد
به طور منظم
پنجشنبه 12 مرداد 1396 09:38 ب.ظ
Hello, I think your website could possibly be having web browser compatibility problems.
Whenever I look at your website in Safari,
it looks fine however, when opening in I.E., it's
got some overlapping issues. I simply wanted to give you
a quick heads up! Other than that, great website!
سه شنبه 10 مرداد 1396 09:22 ب.ظ
If some one wants expert view on the topic of blogging after that
i suggest him/her to visit this web site, Keep up the good work.
سه شنبه 18 مرداد 1390 02:49 ق.ظ
مهندس فقط تنها اشکالی که وجود داره عکس نداره خواهشا زیاد عکس بزارید که ما زودتر متوجه بشیم به خدا هر خط دو سه بار می خوندم تا متوجه بشم.
ولی حرف نداره.
سه شنبه 18 مرداد 1390 02:44 ق.ظ
واقعا خیلی خیلی خیلی مفید بود خیلی ممنون.
نمی دونم چه جوری ازتون تشکر کنم بابا شاه کاره مهندس.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وب سـایـت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
QR - Code
  • امکانات جانبی
    -----------------------------

  •  
     
    بالای صفحه